tanjaeaglevalley.blogg.se
Häng med på mitt liv på Jorvik!

En transport till Ydris cirkus

Sist jag hade uppdrag med Ydris var när man fick bygga upp cirkusen tillsammans med honom. SÅ jag blev minst sagt chockad när jag fick se att jag idag hade ett nytt uppdrag hos honom. Det hela gick ut på att vi skulle göra en transport till cirkusen så man kunde åka dit oftare, såhär gick det till.
 
Ydris tyckte det vore trevligare om jag besökte han oftare, och detta skulle då hjälpas genom en present. Han hade en låda brevid som jag fick lov att öppna. Inuti paketet fanns en hästtransport, dock ganska mycket för liten. Ingen chans att jag och min häst skulle få plats där! När jag berättar för Ydris att den är alldeles för liten säger han att det går att ordna. Så jag får hämta fem femklöver och även en magisk hatt inuti cirkusen. Även fast han använder orden "Hokus pokus filijokus" så funkar det inte, typiskt. Men Ydris har en till plan.
 
Det finns nämligen en mäktig man i närheten vid namnet Ed Field. Ed har vi ju mött innan och enligt mig är han inte en så "mäktig man". Iallafall ska vi rida till honom och be om en flaska special sås. Så vi rider över bron till Wolf Hell In och pratar med Ed. Tyvärr är hans special sås slut men det är inget att vara ledsen över, han kommer nämligen göra en ny sats på direkten. Om jag hjälper honom kommer det gå ännu fortare så det är klart vi gör. 
 
Hemligheten bakom hans special sås är ingridiensen trä. Say whaat. Nej men va? Man kan ju inte ha trä i en sås? Vad tänker han med?? Aja, vi får väll hjälpa honom att hitta en massa pinnar och liknande. De första pinnarna finner vi i Gröndal vilket inte ligger farligt långt bort. Dock är det ganska svårt att ta sig fram vilket gjorde att det tog lite längre tid än jag planerat. När väl de pinnarna är hämtade säger Ed att vi behöver tre slags pinnar till, TRE? Och inte nog med det utan de ligger i Firgrove, Valedale och på Nilmers högland. Ganska stora avstånd ändå. Men vad gör man inte för en transport som jag aldrig kommer använda? 
 
För att hitta pinnarna på Nilmers högland pratar jag med Ydris som verkar ha koll på det mesta. han gör även något "Hokus pokus" på dem så nu borde dem vara extra kraftfulla. Nästa stopp blir Valedale där jag pratar med Avalon. Pinnarna där finns i Hollow Woods och de var väldigt utspridda vilket betyder det tog sin lilla tid. När äntligen det var klart stack jag vidare till Firgrove och hämtade några pinnar hos Minka. Till slut var allting klart och jag återvände till Ed.
 
På några sekunder var såsen klar och fort som attan red jag över bron till Ydris. Det enda som skulle göras nu var att hälla såsen på transporten och vips som det var blev den normalstor igen. Så nu kan jag använda en transport för att ta mig till Ydris lilla cirkus.
 
 
En alldeles för liten transport...
 
... blir genom en sås en alldeles vanlig transport, magi!
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback