tanjaeaglevalley.blogg.se
Häng med på mitt liv på Jorvik!

Möte med Jon Jarl och det Gyllene äpplet

 
Idag fortsatte "huvudstoryn" för mig. Det började hos Linda som fortfarande satt i biblioteket och letade efter nått sätt att ta sig in i Jarls gravvalv. Jag fick även läsa tre böcker där jag fick reda på att det behövdes tre olika nycklar för att öppna valvet, solnyckeln, månnyckeln och blixtnyckeln. Linda fattade ingenting och sa bara till mig att rida dit om jag visste vart det var, och jag hade ingenaning! Linda hade inget mer uppdrag och inget syntes på kartan. Tur var hade jag tagit kort på böckerna jag läst så kunde läsa de igen. Jag vet inte hur många gånger jag läste de sidorna! Tillslut såg jag att det stod nått om nån stad söder om hans gravvalv och jag förstod direkt att det var Fort Pinta, så jag red dit helt enkelt.
 
Jag hade ingen aning vad jag letade efter när jag kom dit. Jag red runt nått varv där och tillslut fick jag syn på ett utropstecken vid statyn. Jag red fram dit och det öppnades en lucka bakom namnskylten. I den fanns den såkallade solnyckeln. Jag red med nyckeln till gravvalvet och satte den på plats, stenen som var framför försvann nu och jag kunde gå in. Inne i valvet fanns det något slags ljus, det var ingen mindre än Jon Jarl! Jag frågade efter ett fragment och jag var därmed tvungen att svara på en massa frågor, men de var inte jättesvåra då jag klarade dem på första försöket. Jag fick fragmentet och red till Elizabeth i Valedale.
 
Elizabeth sa åt mig att vi var tvugna att ladda fragmentet och det gjorde jag vid runstenarna ovanför hennes hus. Jag la fragmentet vid solstenen och tog en stav och riktade den mot stenen, strax därpå var det klart. Jag red tillbaks till Elizabeth som sa att fragmentet lös väldigt stark och jag skulle inte använda den förrens jag var vid Fågelskrämsåsen. Ljuset skulle bara lysa en liten stund också. Så jag red till grinden och startade fragmentet där, fort som ögat red jag upp till toppen av kullen. Uppe på kulle fick jag tag i äpplet men tyvärr tog fragmentet slut. En massa häxor kom också och kastade sömnbomber på mig! Det startades en tävling där jag skulle ta mig ner utan att bli träffad av dessa bomber. Det var verkligen svårt och jag fick göra om det flera gånger! Tillslut tog jag mig ner och snabbt red jag till Alex vid Norra järngrinden.
 
Nu var det dags att rida in till Häxan Pi och ge henne äpplet, så jag red dit och gjorde det jag skulle. Pi förvandlades och blev snäll igen! Hon tackade mig för att jag hjälpt henne. Hon berättade att hennes uppgift var att förvandla Justin's häst till en Mörkeryttares häst. Hästen skulle levereras imorgon till Dark Cores högkvarter som är en oljeplattform mitt ute i havet. Pi skulle avbryta förvandlingen av hästen och berättade även att hästen skulle levereras till Dark Core strax nedanför Moorlandsstallet vid stranden. Med den informationen red jag tillbaks till Alex som stod vid grinden.
 
Alex sa att antingen hon eller jag var tvungen att ta oss ut på oljeplattformen imorgon. Självklart anmälde jag mig till det uppdraget. Hon sa att det var ett väldigt farligt uppdrag, speciellt eftersom jag skulle vara helt själv ute till havs. Jag sa att Kapten Brus var skyldig mig en tjänst och därför kunde jag rida och prata med honom. Brus var med på planen och gav mig en nödraket. Om jag skulle behöva hjälp skulle jag använda den och Brus skulle komma och hjälpa mig. Jag red till Alex som nu var vid stranden vid Moorlandsstallet. Hon sa att jag skulle vila upp mig för imorgon fortsätter detta spännande uppdrag!
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback